Thorborg: Tre til fem år at lave en Skype

Thorborg: Tre til fem år at lave en Skype

Iværksætter og meningsmotor Martin Thorborg fortæller i dette interview om, hvad der skal til for, at små start ups får succes og vokser sig store. Thorborgs eget selskab Spam Fighter kostede ham fire år med 18 timers arbejdsdage.

Se video her!

Har man mødt Martin Thorborg, ved man, at det er svært at få et ord indført. Munden står nemlig meget sjældent stille på den 44-årige stifter af hjemmesider som Jubii, Spamfighter og Amino. Især når talen falder på opstart af nye virksomheder, som de seneste tyve år har været det glødende omdrejningspunkt i Martin Thorborgs liv.

Glem succeshistorier som Skype

"Gode projekter tager ofte tre-fem år, før de er skudt i gang. Grunden til at det ofte går galt for nye virksomheder er, at folk hører om sådan noget som Skype, der bliver en kæmpe succes et halvt år efter. Men folk glemmer, at Janus Friis har siddet i en kælder i Letland eller Litauen tre år i forvejen sammen med 15 programmører og arbejdet på det på et tidspunkt, hvor ingen har hørt om det eller troet på det. Og folk hører først om det, når det begynder at vokse. Men enhver over night succes tager som regel tre til fem år at forberede,” siger Martin Thorborg i dette interview med Korridoren, hvor du også kan høre ham fortælle om ledelse, iværksætteri, penge, autoriteter, magt og meget mere.

Martin Thorborg stiftede i 1995 Jubii A/S og solgte siden virksomheden til et trecifret millionbeløb. De seneste år har han udviklet hjemmesiden og iværksætternetværket Amino, hvor iværksættere kan udveksle viden og tjenester. I dette setup er Martin Thorborg især kendt for sit vedvarende, passionerede og målrettede nyhedsbrev med masser af gratis tips og værktøjer til alle danske iværksættere. Hjemmesiden har hver måned 170.000 forskellige iværksættere på besøg.

"Mange iværksættere kan ikke lide mig”

"En del af de såkaldte 'ægte vækstiværksættere’ er ikke så vilde med mig, fordi de synes, jeg er for meget varm luft. At jeg ikke er visionær nok og stiler efter stjernerne. Og det har de fuldstændig ret i, det har jeg heller aldrig sagt, jeg gør. Jeg har aldrig haft en ambition om at starte verdens største et eller andet. Jeg kan godt ide at være den lille iværksætter og starte forfra i en kælder. Det er det, jeg ved bedst,” siger Martin Thorborg.

Martin Thorborg har bl.a. skrevet bøgerne "E-pusher” og "Iværksætter til jeg dør", hvor sidstnævnte er en kombination af biografi, erfaringsopsamling og kontant iværksætterhåndbog. Bogen solgte mere end 5000 eksemplarer i løbet af de første 14 dage efter udgivelsen.